Laman blog ini dimiliki dan dikendalikan sepenuhnya oleh Laila Mukhtar Management. Untuk sebarang pertanyaan mengenai kursus dan pakej dobi yang ditawarkan sila email ke info@lailamukhtarmanagement.com

Saturday, April 2, 2011

BENGKEL KEMAHIRAN DOBI, SINTOK - HARI PERTAMA

chuba teka yg mana satu akak??

Tak tau la ape masaalah masa ni...wakakaka


sampaikan pasal tiang ni pun akak ko terang kan, kenapa kena ada



Dr Clean Sg Petani di Taman Ria, Sg Petani


Jika di Sintok penerangan secara fizikal mengenai mesin bg dobi komersial,

Sebelah petangnya kami ke Dr Clean Sg Petani bg menerangkan


mengenai mesin bg dobi runcit

Demo menggunakan mesin form finisher

(salah satu bentuk ironer)


Penerangan mengenai mesin cucian kering


Lagi mengenai mesin cucian kering


Penerangan mengenai fabrik dan perbezaan pada fabrik

apabila baju dibasuh dgn kaedah cucian kering dan cucian aqua


Baru sampai di Dr Clean Sg Petani, Kedah


Hari pertama sesi dimulakan dengan pengenalan mengenai kursus Bengkel Kemahiran Dobi, Sintok. Selepas itu peserta diberi penerangan mengenai mesin dan peralatan bagi dobi komersial. Selepas makan tengah hari peserta dibawa ke Dr Clean Sg Petani untuk penerangan mengenai dobi runcit. Kebiasaannya kami pergi ke Dr Clean Kangar, tapi disebabkan Dr Clean Kangar dimasuki air sebab banjir, kami tukar channel ke Dr Clean Sg Petani. Biarpun jauh, saya nak juga peserta pegi tengok Dr Clean Sg Petani untuk penerangan mengenai dobi runcit dan memahami operasi harian dobi runcit. Perjalanan mengambil masa 1 1/2 hours. Terima kasih Faizul sebab bagi kebenaran melawat kedai beliau. Esok hari ke2, peserta akan dibawah ke hotel utk memahami sistem yg boleh diguna pakai bagi dobi komersial.


Menghadiri kursus di Sintok dan Marang sebenarnya memberi peluang kepada peserta mendalami perniagaan dobi runcit dan dobi komersial.