Laman blog ini dimiliki dan dikendalikan sepenuhnya oleh Laila Mukhtar Management. Untuk sebarang pertanyaan mengenai kursus dan pakej dobi yang ditawarkan sila email ke info@lailamukhtarmanagement.com

Tuesday, March 22, 2011

ADIL KAH?

Kadang-kadang kecil hati dan x faham. Bile org tanya yuran kursus dan saya bagi tau...semua kata mahal. Ok, saya bg rujukkan lg consultant lain yg murah. Bagi saya setiap bakal usahawan elok hadiri kursus sebelum invest duit dlm business dobi sbb modal bukan kecik. But yg hairannya, pergi kursus tempat lain tp minta kat akak. Minta senarai harga utk komersial kat akak, minta sebutharga plkn kat akak, minta contoh kertas kerja kat akak. Adil kah?

Ada pula yg marah-marah sbb bayar kat tempat lain tapi hanya utk teori. Utk makluman semua, tak semua tempat bg buat praktikal, dimana peserta akan buat semua proses dlm praktikal. Kenapa? sebab peserta tiada pengalaman utk buat semua proses tu. Berkemungkinan bila buat latihan menggosok peserta akan terrosakkan pakaian pelanggan mereka. Thats the risk yg akak ambil. Tipu la kalau saya kata takde baju pelanggan yg rosak semasa kursus dobi. But thats my risk and for peserta utk belajar.

Yuran akak mahal?. Tahun2 sebelumnya saya charge peserta rm600 utk 2 hari, org kata mahal. Skg saya charge rm350 utk sehari, org kata mahal. Utk makluman semua akak tak bg door gift utk peserta kursus. Apa yg saya beri adalah untuk kegunaan semasa menjalankan perniagaan ini kelak. I give u a preparation from A to Z sebelum dan selepas buka dobi. Alhamdullillah sehingga kini belum lagi yg kecewa dgn apa yg dibayar apabile menghadiri kursus anjuran akak.

Lagi satu kalau boleh tolong jgn walk-in terus masa hari kursus. I need a commitment peserta. Ramai peserta tak tau dihari kursus saya ada beri nota utk kegunaan kelak dan juga sijil penyertaan. So on my side preparation saya banyak juga. saya bukan hanya bercakap lepas tu peserta balik dgn tangan kosong....TIDAK. So i need time untuk prepare semua tu. Saya masih lagi bekerja, jadi pendaftaran awal dari peserta amat saya alu-alukan coz time is not on my side for last minit preparation. Sebab selalu kalau buat last minit preparation ni..time tu la printer rosak la...komputer tak boleh on la, ink printer habis la...so please guys...help me so that i can help you too...