Laman blog ini dimiliki dan dikendalikan sepenuhnya oleh Laila Mukhtar Management. Untuk sebarang pertanyaan mengenai kursus dan pakej dobi yang ditawarkan sila email ke info@lailamukhtarmanagement.com

Saturday, February 5, 2011

KES PENIPUAN-MANGSA MINTA SAYA WAR-WARKAN




Ini adalah antara kes penipuan yang telah terjadi tahun lepas. Mangsa telah meminta saya mengwar warkan agar tidak terkena kepada bakal usahawan yang lain. Seringkali saya sarankan kepada bakal usahawan agar membuat research yang secukupnya agar tidak tertipu.
.
Lakukan pelabuaran yang kecil seperti memghadiri kursus yang dianjurkan, tidak kiralah oleh saya ataupun syarikat consultant yang lain. Apapun pastikan peserta tidak terikat dengan sebarang perjanjian apabila menghadiri kursus yang dihadiri. In this case mangsa telah kerugian bukan sahaja puluhan ribu tetapi ratusan ribu denga pakej yang ditawarkan. I went to their shop dan lihat apa yang diberikan tidak kurang dari RM40k.
.
Its very sad sebab bila saya berjumpa dengan usahawan tersebut he feel so demotivated. Dia nak pulangkan semua mesin-mesin tersebut. But i told him kalau berenti berniagapun you still have to pay the loan. So dari dok merintih dengan apa yang dah terjadi. Gunakan sahaja apa yang ada untuk tarik balik duit yang dah keluar. Memang susah, saya tak nafikan. But life has to go on. I motivate him and give him alot of idea in this business (coz i love to motivate people and he still want to make it in this business). Alhamdullilah the business ada menunjukkan peningkatan walaupun dijalankan dalam keadaan seadanya.
.
Sama kes macam di Sabah, nak tutup business, i told the guy "p bank buat muka sedih cakap, business saya tak bagus boleh tak saya tak nak bayar loan'. Silap hari bulan tak boleh kuar mesia baru tau. So jangan putus ada, there must be away to settle and handle the situation. I've been there and I've done that. Just remember 1 thing do not give up and always cry to HIM, ask from HIM...HE will listen to you. Saya tak malu untuk menceritakan kepada semua, theres 1 time saya menagis teresak-esak and talk to HIM coz macam dah penat but i dont want to give up. Alhamdullilah things getting better bit by bit.
.
So to those out there yang berminat untuk berniaga, tidak kiralah dalam apa juga jenis perniagaan, but in this blog we are about laundry business. Laundry business is good. Service line is good. Memang banyak kedai dobi yang dah buka sekarang nie, but if you have a right marketing plan, right tools, right equipments...you will be safe. Jadi jangan kedekut untuk membuat sebarang pelaburan kecil untuk mendapatkan ilmu. Kalau dulu saya memang tak kan berenjak dengan yuran kursus saya, but now i create a 1 day course untuk mereka yang berminat and it still the same training. This is all i can do to people yang berminat. I cannot help you in-terms of money, but let me help you in-terms if my knowledge and experience in this business line.
.