Laman blog ini dimiliki dan dikendalikan sepenuhnya oleh Laila Mukhtar Management. Untuk sebarang pertanyaan mengenai kursus dan pakej dobi yang ditawarkan sila email ke info@lailamukhtarmanagement.com

Friday, September 11, 2009

STEP 1: KETAHUI JENIS PERNIAGAAN YANG INGIN DIJALANKAN

I’ve been thru a lot and lots of experience in business;

Memulakan perniagaan dengan berpegang faktor minat,
Memulakan perniagaan dengan melihat dari segi keuntungan,
Memulakan perniagaan tanpa aturan yang betul,
Tidak ada pengetahuan yang lengkap,
Tidak mempunyai sistem pentadbiran yang betul,
Tidak mempunyai sistem perakaunan yang betul,
Tidak mempunyai modal yang cukup,
Hubungan yang tidak baik dengan partnership, dan
Terlalu bergantung harapan pada sumber kewangan yang lain.

But now, alhamdullilah after I start my consultation. I know this is what I like. I love to talk, I love to share my experience in business and I have experience in laundry industry. And alhamdullilah juga kali ni ramai yang membantu. So now I just want to share my experience and knowledge to guide people who have interest to set-up esp laundry business. So enjoyzz….


LANGKAH PERTAMA: KETAHUI JENIS PERNIAGAAN YANG INGIN DIJALANKAN

Ramai diantara kita yang ingin memulakan perniagaan tetapi tidak tahu apa perniagaan yang hendak dijalankan. Memulakan perniagaan tidak hanya bergantung kepada minat.

Perniagaan pertama yang saya jalankan adalah perniagaan butik. Kenapa?? Kerana saya suka fesyen. Tanpa memikirkan setelah menceburi perniagaan butik, kita perlu sentiasa peka dengan fesyen terkini, kita perlu tahu kehendak pelanggan setempat, kita perlu tahu kuantiti yang diperlukan supaya tidak terdapat lebihan stok dan sebagainya. Plus problem with partnership.

Perniagaan ke-2 yang saya ceburi adalah produk kecantikkan. It failed because the person yang tarik I masuk just need a downline. No one guide me what to do.

Perniagaan yang ke-3 yang saya ceburi, yang telah membuka mata saya bagi setiap aspek perniagaan, yang telah mengajar saya yang perniagaan ini tidak hanya bergantung kepada minat semata-mata adala perniagaan restoran. I learn a lot from here and I take whatever mistake I did in this business to my consultation so I don’t do the same mistake. I will be a good business if you have knowledge in the business. Nampak mudah dan pulangan yang baik. Tetapi tanpa modal, latihan yang secukupnya, it will be damn tiring and the stress I got from here is like a boom.

Jadi tidak kira apa jua perniagaan yang diceburi pastikan kita dapat pengetahuan yang secukupnya. Buat kajiselidik sebanyak yang mungkin. Ramai yang talifon saya minta khidmat nasihat nak buka dobi ni bila ditanya…bulan depan nak buka. It might look easy but buat kaji selidik betul-betul dalam semua aspek. Ingat bila kita dah mula membeli mesin dah peralatan it will be cost for us. Nak mula business ni modal bukan sedikit tetapi…sakit jantung jugak la.

Apapun mencuburi dunia perniagaan yang mengikut trend amat tidak saya galakkan…nak tau contohnya dan sebabnya kena email saya…

Lagi satu berfikirlah secara bijak...melabur RM10 pulangan RM500 dalam masa seminggu. ada ke?? Tak paham...tak paham...

Salam.