Laman blog ini dimiliki dan dikendalikan sepenuhnya oleh Laila Mukhtar Management. Untuk sebarang pertanyaan mengenai kursus dan pakej dobi yang ditawarkan sila email ke info@lailamukhtarmanagement.com

Wednesday, June 24, 2009

MEMILIH MESIN DAN PERALATAN DOBI








Rata-rata soalan yang selalu saya dapat baik dari segi email atau pun call ramai yang bertanya berapa modal yang diperlukan untuk membuka sebuah kedai dobi. Terus terang saya katakan sekarang ni susah untuk saya anggarkan kerana terdapat banyak syarikat yang menawarkan pakej pada harga yang murah. Dan bagi saya bakal usahawan perlu banyak membuat kajian dan buat keputusan yang terbaik. Selalu saya katakan untuk membeli mesin dan peralatan dobi kita tidak boleh hanya berpandukan pada harga sahaja. Dan penggunaan mesin bagi kegunaan rumah amatlah tidak digalakkan. Berikut adalah beberapa jenis/jenama mesin dan peralatan dobi yang menjadi pilih saya.
Pilihan ini bukan hanya dilihat dari segi harga tetapi dari segi ketahanan mesin dan ‘after sales service’ yang diberikan. Ramai juga yang kata, mulakan dengan mesin rumah, bila business dah ok baru beli mesin baru. Soalan saya semula..kenapa nak buat 2 kerja?. Takut takde business? Berniaga ni kalau harapkan orang datang kedai tanpa buat marketing memang macam tu but kalau kita yakin dan rajin marketing inshaallah the business will be there for us. Saya bagi contoh. Bawah rumah saya ada 1 kedai dobi baru bukak (rasa dalam bulan 12 tahun lepas). 2 bulan lepas mereka sudah ambil lagi 1 unit kedai sebab kedai yang ada sebelumnya tak mampu nak tamping business yang ada. Jadi mengapa bayar lebih??....hahahah.

Bagi yang ingin memulakan perniagaan ini, Set bagi DOBI BIASA.

PILIHAN PERTAMA
Mesin basuh; Topload Washer 7kg, Frontload Washer 13kg, Mesin Pengering; Stack Dryer 7kg + 7kg, Tumbler Dryer 13kg dan Penggosok; 2 set iron 5 litre setiap satu.

ATAU

PILIHAN KE-2
Mesin basuh; Topload Washer 7kg, Frontload Washer Extractor 10kg, Mesin Pengering; Stack Dryer 7kg + 7kg, Tumbler Dryer 13kg dan Penggosok; 2 set iron 5 litre setiap satu.

Mengapa saya kata 2 kapasiti yang berbeza bagi setiap mesin?. Perlu diingatkan bahawa business dobi ini kita memberi service kepada pelanggan. Kalau kata salah 1 mesin rosak, at least ada lagi 1 yang boleh jalan sementara menunggu orang datang betulkan mesin. Pelanggan ni ada yang ok ada yang tidak. Kekadang kita kata baju siap 3 hari, dorang akan datang dalam masa 3 hari, kalau mesin rosak ada yang boleh terima kalau kata mesin rosak. Kalau yang tak boleh??. Sebab tu seelok-eloknya kena ada 2 mesin bagi setiapnya.

Pilihan ke-2 saya masukkan mesin wet-cleaning sebagai gantian bagi mereka yang tidak berkemampuan untuk membeli mesin dry cleaning.


Bagi
CUCIAN KERING

1 mesin Dry Cleaning- 2 tangki dan 1 ‘Spotting Table’.

Kegunaan spotting table ini adalah bagi proses ‘pre-wash’ sebelum kita melakukan proses basuhan dry-cleaning ataupun aqua (wet-cleaning).

Disini saya cadangkan kepada mereka yang berminat untuk memulakan perniagaan ini untuk menghadiri kursus yang ditawarkan. Disini penerangan lebih lanjut akan diberikan seperti pengenalan kepada mesin dan peralatan, cara penjagaan, bacaan label basuhan dan sebagainya. Disamping itu kami juga akan berkongsi tip-tip sebagai panduan bakal usahawan.

Untuk mereka yang ingin mendapatkan maklumat selanjutnya berkenaan mesin yang dijual sila email terus ke
lailamukhtar.management@hotmail.com atau boleh hubungi talian 019-6190075. Disamping itu saya juga ada memberi khidmat service bagi mesin dan peralatan dobi. Jadi kalau ada mesin yang rosak ke apa ke jangan segan2 call, saya akan hantar orang p repair.

37 comments:

Anonymous said...

cik laila
saya tengah mencari steam iron utk wife saya utk kegunaan rumah. sian tengok dia guna iron biasa je. tgk kat kedai dobi, diorang pakai steam iron tu. click kat pamplet tu, tak de detail esp harga dia. atau kat cadangan pilihan tu set iron 5 litre tu cam mana ek? saya perlukan info lanjut:

harga
spec
camana nak dapat

tq

malaysiamade@yahoo.com

bandert714 said...

samekum sis
oleh krana saya baru nak buka kdai dobi saya ada beli iron jenama donna baru2 ni...di kotak dia ada tulis dry cleaning... bole tak saya gunakannya utk sementara waktu..

Laila Shukri Mukhtar said...

Utk steam iron macam kat kedai dobi tu dalam 2 3 ribu jugak la tanpa iron board. Tp saya tak berapa galakkan guna dirumah sebab steam dia panas sgt takut kalau terleka anak2 main...masak bang..

Laila Shukri Mukhtar said...

Beli iron dan dikotak ada tulis dry cleaning?..hiemm...rasanya takde kena mengena iron dgn dr cleaning. Iron tu iron la dan dry cleaning sejenis basuhan. Cuba tanya betul2 org kedai. Macam saya cakap sekarang dah banyak sgt mesin yang pelik2 dipasaran kena tanye betul2

WARISANLAUNDRY said...

cik laila..
saya nak tanya pasal mesin cuci kering dan lagoon dan mesin jenama apa yang paling sesuai

Laila Shukri Mukhtar said...

Salam Warisan Laundry,

Soalan you sebenarnya besar yea. Nak tau apa sebenarnya pasal mesin cucian kering dan lagoon nie? Tapi saya cuba juga jawab mengikut pemahaman saya.

Cucian kering adalah sejenis basuhan yang tidak menggunakan air. Basuhan menggunakan petroleum base chemical yang di panggil Solvent. Untuk cucian kering semua proses dilakukan didalam sebuah mesin iaitu proses basuhan -> proses pengeringan -> proses membuang bau. Harga mesin cucian kering jauh lebih mahal, dalam anggaran RM110K.

Cucian lagoon. Cucian ini juga dikenali sebagai cucian aqua @ wet cleaning @ 2 dalam 1. Basuhan menggunakan air dan juga sabun yang tersendiri, softener yang tersendiri dan anti-color (bagi mengelakkan warna turun). Proses cucian lagoon @ aqua sama seperti cucian biasa dimana ianya menggunakan washer dan dryer. Harga mesin ini pula jauh lebih murah berbanding cucian kering. Dalam anggaran RM28K – RM30K.

Cucian aqua sebenarnya adalah altenative bagi cucian kering (macam saya cakapkan harga mesin cucian kering mahal). Tetapi meletakkan diri saya sebagai pengusaha kedai dobi (tak tau la bila tuhan nak kasi rezeki ada dobi sendiri). Kita jangan melihat dari segi harga mesin sahaja. Kita berniaga bukan untuk setahun dua, kalau boleh selamanya. Kenapa saya cakap macam tu. Ok.

Kos operasi bagi cucian kering jauh lebih murah berbanding cucian aqua. Bagi cucian kering kita hanya menggunakan Solvent sebagai bahan basuhan. Salvent berharga dalam anggaran RM1300-RM1400 1 drum. Dan Solvent ini mampu bertahan selama setahun 2 atau 3 bulan (bergantung kepada cara pemasaran). Ini membuatkan kos bagi sepasang baju kurung adalah didalam anggaran RM3.60 (harga termasuk harga plastic, hanger, upah tenaga kerja dan lain-lain kos). Manakala kos operasi bagi aqua boleh mencapai sehingga 2 ke 3 kali ganda dari cucian kering.

NGV said...

Salam.. sy berminat nak bukak kedai dobi ni. Berhajat nak pergi kursus tp kena tunggu bln dpn la plk.. Sblm tu sy ingat nak cuba basuh baju sendiri kat rumah dulu. Macamana nak dpt hasil cucian mcm kat kedai dobi? Ada ke cara basuhannya berbeza atau sabun & pelembutnya yg berbeza. Atau pun ada letak bahan lain? Sy cuba pakai pelembut yg mahal pun x dpt hasil yg memuaskan.. Jadi kurang yakin pulak..

Laila Shukri Mukhtar said...

cara basuhan sama tapi bahan pencuci dan pelembut pun sama. tapi kalau pakai sabun dengan pelembut yang beli kat supermarket tu kan...kira boleh botak la jugak kepala...mahaaaaal.

Anonymous said...

Assalammualaikum cik Laila. Saya berminat dengan industri dobi ini.Saya ada beberapa soalan setelah saya membaca info2 di blog ini.

1) Aqua wash tu macam kita cuci baju kat umah gak ke? sbb ada terbaca... "menggunakan air dan juga sabun yang tersendiri, softener yang tersendiri dan anti-color (bagi mengelakkan warna turun)"..mesin aqua tu lain dari mesin basuh biasa ke atau lebih kurang mesin basuh biasa di rumah kita?

2)Di rumah, lepas basuh baju bau wangi, tapi lepas masuk dryer keluar dah ilang bau wangi..kalau pusat dobi, guna dryer gak tapi wangi..cuba terang sket..ada tips2 tertentu ke?

3)apa beza washer extractor dengan washer biasa? adakah spotting table hanya di gunakan sblm buat dry cleaning atau ianya di gunakan juga untuk buat cucian biasa?

terima kasih..

Laila Shukri Mukhtar said...

Aqua wash adalah alternative bagi cucian kering sebab mesin cucian kering ni mahal. Cucian kering tidak menggunakkan air sebaliknya menggunakan minyak. Mesin aqua ni secara fizikalnya nampak macam mesin basuh biasa tetapi mempunyai programme for aqua wash. Ianya tidak sama seperti mesin basuh biasa kerana aqua wash kita perlu guna sabun dan softener yang tersediri. Disini bermaksud sabun dan softener tu mampu untuk membuat baju tidak kecut atau turun warna. Tetapi terdapat juga fabric yang tidak boleh dibuat cucian aqua langsung. Sebaik-baiknya baca label basuhkan sebelum memulakan proses basuhan. Kalau kalau dry clean only. Maksud nya buat dry clean terus.

Sabun dah softener yang digunakan dirumah secara firasatnya sama seperti sabun dan softener yang digunakkan di kedai dobi. Tetapi sabun dan softener untuk industrial ni lebih kuat daripada yang digunakan dirumah. Jadi wangi untuk softener industrial ni memang kuat. Disamping itu juga kita boleh gunakan perfume lotion. Perfume lotion atau dikenali sebagai P-LOTION ini kita gunakan sebelum membungkus pakaian pelanggan. Just spray sikit je, memang wangi.

Lagi satu, terdapat juga pengusaha yang munggunakan penwangi yang mempunyai wagian seperti escape la, dior la. Betul memang bagus utk mengjaga pelanggan. Tetapi kita kena ingat kita berniaga nak untuk jadi saya tak galakkan. Selalu saya cakap dengan peserta kursus macam ni “Mula berniaga boleh la guna escape sebab tak ramai pelanggan, bila business dah meningkat kita guna escape, lama-lama kita yang escapot. Mahal. Boleh manjakan pelanggan tetapi jangan melampaiu batas. Pelanggan pula kalau mula-mula kita bagi escape, lepas tu kita tukar ke perfume biasa sure dorang tak suka. Nanti hilang pelanggan.


Perbezaan washer extractor dan washer biasa ialah. Extractor disini bermaksud ‘pemerahan’. Washer yang mempunyai extractor akan memerah pakaian yang dibasuh dan kita dapat menjimatkan gas @ elektrik semasa proses pengeringan. Dia cam ni la kalau mesin biasa bila dah habis basuh, kandungan air yg terdapat didalam fabric adalah 40% tetapi kalau menggunakan washer extractor kandungan air didalam fabric mungkin sekitar 20% - 30%.

Spotting table digunakan sebagai pre-wash sebelum memulakan proses cucian kering ataupun cucian aqua bertujuan untuk menghilangkan kekotoran. Gunanya mesin ni kalau orang hantar baju untuk cucian kering @ aqua. Sekitanya terdapat kekotoran pada fabric kita hanya basuh di spot yang kotor sahaja. Macam kalau kat rumahkan, leher baju kotor, kita sental kat leher tu lebih sikit. Iainya hanya untuk dry clean @ aqua sebab kita caj pelanggan mengikut helaian maa so kena la bagi treatment skit kat baju tu. Cucian biasa tak payah treatment, caj pun murah je dalam RM2 – RM3 sekilo kan.

Udah macam berborak depan mata plak susunan ayat saya ni. Susah la nak formal-formal ni.

Anonymous said...

hehe..your comment very2 good lah..very2 info lah..heheh hepi deepavali..huhu

thanks laila..

Anonymous said...

Salam, boleh emailkan quotation senarai cik laila rekeman iaitu pilihan ke2 seperti berikut ke syaam_ins@yahoo.com
Topload washer 7kg,Front load washer extractor10kg dan 18kg,stack dryer7+7kg,Tumbler dryer 13kg atau 24kg dan iron 5liter. Terima kasih

Anonymous said...

hai cik laila..saya ada plan nak buka kedai dobi, saya ada beberapa soalan nak tanya;-
1)untuk permulaan mesin apa yg harus saya beli dan berapa budget utk mesin tu sahaja

2)d mana saya boleh mendapatkan sabun dan lain2 utk membuka perniagaan tu nti

Anonymous said...

sy nk bukak pusat dobi anggaran dlm brp kalo modal 30k.....brg2 apa perlu sy beli dan kdai mcm mane sy nk cr utk pemulaan ini............

Anonymous said...

cik laila...untuk sy nak bukak dobi just 4 washing n drying saja,ape u suggest wahing machine n dryer untuk di beli.email me at mizuno_hopkins@yahoo.com

Anonymous said...

salam sis..sy nk tnya mcmmana nk bli mesin cuci menggunakan syiling yg slalunye ada kt hostel ipt..brape kos yg d perlukan bg 1 mesin..time kasih..

Khairiah said...

salam, cik laila boleh emailkn sy quotation hrge utk mesin dry cleaning x?emailkn kat khairiah_khai@yahoo.com

salih said...

salam akak.boleh sy tahu mcm mane nak mulakan perniagaan dobi ni..kat mane saya leh tahu sal kusrsus ni

laila mukhtar management said...

Ok. Dah jawab utk semua soalan. Maaf lambat reply, saya baru perasan komen2 nie. Maaf yeaa

Lan terengganu said...

Brapa modal untuk sy buka kedai dobi?

Anonymous said...

salam,kak. saya ada plan nak buka kedai dobi tapi hanya untuk wash n dry sahaja dengan menggunakan coins. mesin apa yang sesuai dan berapakah kosnya?minta tolong akak emailkan ke wan_qistina@yahoo.com
terima kasih banyak-banyak.

Anonymous said...

salam kaklaila..sy nk buka dobi d ipoh...sye perlukan bantuan akak mengenai perniagaan dobi ni bermula dr A sampai Z...plez email kpd sye...costing dan segala bagai mengenai dobi ini..sekian terima kaseh kak..azmir_afq@yahoo.com..

Anonymous said...

salam kak Laila, wet cleaning tu boleh guna dryer mesin biasa untuk tujuan pengeringan ke? terutama untuk saree?

laila mukhtar management said...

Sayang-sayang ku sekalian, kepada yang ingin bertanya soalan sila email ke lailamukhtar@lailamukhtarmanagement.com sebab selalu terlupa nak check kat sini. Minta maaf banyak2 ye yang bertanya.

Untuk soalan yang terakhir tu...boleh pakai dryer biase

hasif said...

salam..
sy nk nak tnye angaran belanja utk beli mesin dan peralatan kedai dobi yg asas..sy baru nak tgk brape kos utk kedai dobi..tq :)

Mashanida Masri said...

salam saya sebenarnya tiada pengalaman langsung tentang dobi mendobi ni tapi saya ingin menceburi dalam perniagaan ni tolong bantu saya dari segala segi terutama cara pemasaran dan peralatan dobi

Anonymous said...

sy nk bukak pusat dobi anggaran dlm brp kalo modal 20k.....brg2 apa perlu sy beli dan kdai mcm mane sy nk cr utk pemulaan ini. Satu lagi d mana saya boleh mendapatkan sabun dan lain2 utk membuka perniagaan tu nti. Saya juga perlukan bantuan akak mengenai perniagaan dobi ni bermula dr A sampai Z...plez email kpd sye di email
norzilawatiothman@ymail.com

Anonymous said...

Salam, boleh emailkan quotation senarai cik laila rekeman iaitu pilihan ke2 seperti berikut ke minaire84@yahoo.com

Topload washer 7kg,Front load washer extractor10kg dan 18kg,stack dryer7+7kg,Tumbler dryer 13kg atau 24kg dan iron 5liter. Terima kasih

Anonymous said...

salam, saya bcadang ingin memulakan perniagaan dobi di kedah tetapi saya tidak mempunyai pengalaman mengurus kedai dobi..boleh cik laila tolong bimbing..apa yang patut saya lakukan utk mulakan perniagaan dobi ni..klau boleh dari A-Z..apa patut saya lakukan dan berapa modal permulaan jika saya ingin memulakan kedai dobi ini..email saya n_shieda@yahoo.com..
tahnks.

Anonymous said...

as salam admin sya berminat nak buka kedai dobi modal barang sahaja 40k. email m.farhann@yahoo.com

Anonymous said...

Salam..saya mmg bminat utk buka kdai dobi...tpi sya lansung xda pengetahuan tntang mesin..sabun n etc.yg ada kt kdai dobi...blh x bntu sya dlm cara2 utk starting n dgn anggaran modal skli...tq..

b_yatt98@yahoo.com

anwar ridhwan said...

saya anwar , umo 19 tahun 2013 ni . saya berminat untuk tahu tentang perniagaan dobi ni sebab saya sedang mencari satu perniagaan. boleh tak bantu saya ? saya nak tahu daripada segi modal , cara menetapkan harga , dan ap2x yg penting lagilh yg perlu saya tahu .

email: yodp_22@rocketmail.com

Anonymous said...

salam kak laila,saya berminat nak memulakan perniagaan kedai dobi tapi tidak mempunyai pengalaman.boleh tak kak tolong ajarkan bermula daripada langkah pertama yang perlu diambil...tlg email kepada saya ye kak

jcann@live.com

Anonymous said...

salam kak laila,saya berminat nak memulakan perniagaan kedai dobi tapi tiada pengalaman..boleh tak kak tolong share ape peralatan yg sy perlu ada utk buka kedai dobi..budjet dlm 20k.. tlg email kepada saya blackforest _ cuteangel89@yahoo.com

Anonymous said...

assalam
saya dah buka kedai dobi
cuma sekaran saya sedang mencari penggosok untuk kedai dobi
boleh wasap jenis dan harga tak ?
01118785221..yusoff

Anonymous said...

assalamualaikm saya ingin tahu di mana untuk mendapatkan pembekal mesin basuh untuk dobi yg menggunakkan duit syiling @ layan diri..sila email kepada saya azscore_2010@yahoo.com

peyap said...

Salam kak. Saya nak tambah mesin Untuk basuhan dobi yang tahan lasak dan agak murah untuk 12 - 15 Kg. Boleh tak syorkan saya jenis, jenama dan harga mesin basuh.
ahmadfaridzahri@gmail.com

Post a Comment