Laman blog ini dimiliki dan dikendalikan sepenuhnya oleh Laila Mukhtar Management. Untuk sebarang pertanyaan mengenai kursus dan pakej dobi yang ditawarkan sila email ke info@lailamukhtarmanagement.com

Friday, May 8, 2009

SEMBANG DOBI-SEMBANG KOSONG (MAK PENAT LA EXPLAIN)

Rata-rata masih lagi ramai yang kata kursus yang i jalankan ni terlalu mahal. Tetapi so far alhamdullillah ada dua tiga peserta yang pernah hadiri kursus saya datang semula dengan menghantar adik/kakak/kawan yang nak usahakan perniagaan dobi ini bersama (thank you to Wan Hamzah) and ada yang dah ambil kursus kat tempat lain, datang ambil kursus dengan saya sebab apa yang mereka ingin kan tak dapat kat sana (thank you to Kak Khairani and Abang Zul from Johor).

Macam ni la I pun dah penat nak bercerita pasal kursus I. You all bayar I RM600 untuk kursus 2 ½ hari tapi apa yang I beri masa kursus lebih daripada tu. I tak hanya explain pasal 2 3 jenis cucian/perkhidmatan yang boleh ditawarkan tetapi semua. I explain apa beza cucian biasa, apa itu cucian kering dan ape itu cucian aqua. I akan terangkan pro n cons untuk kesemua jenis cucian ini. Lepas tu I akan explain macam mana nak pasarkan perkhidmatan, macam mana nak pelbagaikan perkhidmatan yang sedia ada. Macam yang selalu saya cakap as a business person you have to be creative. Lepas itu i akan sentuh juga berkenaan pentadbiran am dan perakaunan.

Terus terang saya cakapkan semasa kursus saya tak menjanjikan bunga-bunga kepada bakal pengusaha macam pengusaha boleh dapat RM20k - RM30k sebulan, paling senang nak buat business..beli business yang sedia ada (take-over), nak buat konsep macam oversea dan macam macam lagi. Buat business bukan semudah itu. Betul business ni bagus sebab kita ada banyak masa untuk diri sendiri tapi bila kita mula kena ingat banyak masa kita kena luangkan, banyak dugaan yang akan kita tempuhi. I sendiri sampai sekarang dok meroyan kalau ada yang tak kena tapi alhamdullilah I have mentor yang sering naikkan semangat supaya tidak mudah putus asa.

Itu je la i boleh cakap. Thank for who support my business. And pada sesiapa yang takut-takut nak call untuk bertanya, jangan takut....saya makan nasik tak makan orang.