Laman blog ini dimiliki dan dikendalikan sepenuhnya oleh Laila Mukhtar Management. Untuk sebarang pertanyaan mengenai kursus dan pakej dobi yang ditawarkan sila email ke info@lailamukhtarmanagement.com

Monday, January 26, 2009

SEMBANG DOBI – MY FIRST TRIBUNAL CASE

This is my first tribunal case yang melibatkan seorang selebriti. 1st dia hantar baju ok la tak de complain. Kali ke-2 dia hantar, she said baju yang dihantar untuk cuci busuk. Dia bising macam nak rak and my staff panggil I (selalu pelanggan yang ada kerenah tersendiri saya yang handle) so saya cakap tak pe saya sendiri akan basuh. So saya sendiri letakkan baju tu dalam mesin basuh, lepas tu saya sendiri keluarkan dan masukkan pulak dalam dryer dan bila dah kering saya lipat and packkan dia. Habis. Siap kerja. Masa dia datang collect baju, I was not around. My staff yang layan dia pula kebetulan tak berapa sihat, lepas bagi baju tu kat dia terus pekerja masuk ke bahagian operasi. Selalunya bila pelanggan ambil baju, dia kena check dan kira depan kita lepas tu baru keluar. Tak sampai beberapa minit pelanggan tu bising kata baju dia rosak?!!!. Kali ni riuh giler cakap baju dia koyak!! Siap maki hanum semua pekerja saya. My staff call me cerita what happen, I cakap tunggu I masuk office dulu sebab I tak paham dan I nak tengok baju dia yang rosak tu. So once I balik office and tgk baju dia. Yang dikatakan koyak tu betul2 di tengah baju dan bukan koyak, tapi nampak macam dicucuk dengan benda tajam. I call her ask her to come to the shop. I cakap baju dia I yang handle and masa packing takde semua nie. And kesan tu pula kesan baru. Selalunya baju yang koyak kalau kita basuh ia akan menjadi berbulu (rongga benang nampak longgar) tapi yang nie tak. So dia bising and maki i. I malas nak cakap banyak (coz am a tempered person too at that time) I cakap bawak resit pembelian I akan bayar. So she came the following day bawa price tag baju. Satu harga RM129, 1 lagi harga RM99. I paid (kena potong gaji la kan!). And I told my staff jangan mabil lagi baju dia (sebagai pengusaha kita berhak untuk menolak). Tapi masa kejadian tu berlaku my supervisor tak de kat kedai. Si selebriti ni datang lagi kali ni hantar baju kurung and my supervisor layan dia. Kali ni dia hantar baju kurung untuk cucian biasa. My supervisor dah advise kata tak boleh basuh biasa sebab kaler akan turun. She said dia dah basuh kat umah kaler tak turun. My supervisor malas nak layan sangat ambil je la. Masaalahnya bila dia ambil dia tak tulis belakang resit yang kaler akan jatuh dan minta pelanggan tandatanga. True enuf, baju tu dari hitam jadi biru!. I think u guyz can imagine la apa yang akan terjadikan. I told my staff let me handle this. She came and memekak. I bawak keluar baldi. Depan2 dia I celup sebahagian kecil baju tu, kaler jatuh (air sahaja tanpa sabun) and I ask her ‘macam mana you kata kaler tak jatuh bila basuh sendiri, ni I rendam, tak gonyoh pun’. She said she don’t care, baju dia dah rosak and dia nak ganti rugi. I said am not going to pay. She said dia akan bawa pergi tribunal. I said go ahead. Seminggu lepas tu dapat suruh suruh pi tribunal so me and my boss pi la. Nak dijadikan cerita I buka balik claim dia sebelum ni (jangan cucuk I next time) I bawak p klcc baju yang I bayar sebelum nie to check the actually price of the cloths yg I bagi rosak. Sales girl tu cakap baju ni dah tak de coz tahun lepas dan harga yang sebenarnye RM49.90 dan RM79!. Masa kat tribunal tu pun 1 hal. Bila time dengar case kami, mangkuk ni citer la what happen to the judge and dia nak minta ganti rugi sebanyak RM1000. Judge pandang muka boss I and tanpa mendengar penjelasan dari kami terus tanya ‘kamu nak bayar?’. Bila bosi nak buka mulut explain pasal everything judge tu boleh cakap ‘alah bayar je la’…boleh??! My bos dengan keras hati…TAK, SAYA TAK NAK BAYAR. Lama judge tu membebel my boss tetap tak nak bayar. Lama pastu bos I kata ok la kalau nak bayar tapi kami nak RESIT PEMBELIAN. Ok skg nie u all piker, mula si mangkuk ni cakap dia beli baju tu kat Indonesia sebab tu dia tak boleh produce resit, pastu we ask for tailoring resit, tup-tup dia cakap baju tu org kasi, pastu baju tu dah lama. Pastu judge tu cakap be fair to us la coz we all nak bayar so dia kena produce resit. Dia minta time sampai kul 2. Pukul 2 dia masuk balik dia produce resit tailor!!.. Resit tu tarikh 2002 kejadian ni berlaku 2005. Last-last kami kena bayar saguhati RM400. Masa dah abis tu I kene tunggu luar court. I terserempak dengan dia, I cakap pasal baju yang dia claim tu. I said ‘tag harga yg you kasi tak sama dgn harga sebenar baju tu, I check dengan butik they give me the actually price’ (ni depan2 semua org ni I cakap). She said ‘kenapa sekarang you baru nak cakap, kenapa tak dari dulu lagi?’ so I answer back ‘sebab masa tu I tak kuasa nak layan perangai @#$% you, lagi pun I tak sangka selibriti macam you buat kerja macam ni untuk sara hidup. For you information gaji I kena potong sebab kes tipu u ni. Dunia akhirat I tak halal kan!!’. Merah muka dia, terus dia blah. Dah tu lepas daripada kes tu dia datang kedai lagi nak hantar baju. I cakap i ada hak tak nak ambil baju dia. Koser la!!

Sebab tu saya selalu cakap dgn peserta kena pandai handle customer.

cheers