Laman blog ini dimiliki dan dikendalikan sepenuhnya oleh Laila Mukhtar Management. Untuk sebarang pertanyaan mengenai kursus dan pakej dobi yang ditawarkan sila email ke info@lailamukhtarmanagement.com

Monday, January 26, 2009

SEMBANG DOBI-FABRIK

Pertama sekali kenapa pelanggan hantar baju untuk cucian kering adalah kerana untuk menjaga fabrik (dalam ertikata lain menjaga jangka hayat fabrik). Selalunya pakaian yang dihantar untuk dry clening nie dia nampak shining.

Ni ada 1 kes. Pelanggan datang kedai bawak baju. Bukan 1 tapi dekat 1 almari. I tengok baju tu basah. Di nak minta buat dry clean. I Tanya la apa jadi. He told me tangki umah pecah (tak tau la umah dia macam mana kan) so semua baju tu kena air. I tengok baju tu semua jenama. Melinda Looi la, Chanel la, Dior pun ada. I told him saya boleh buat dry clean tapi confirm baju tu boleh rosak and ada yang akan koyak. Dia Tanya..ye ke? I jawab YES SEBAB BAJU NI DAH KENA AIR AND KALAU I BUAT DRY CLEAN FABRIK AKAN REPUT, SURE KOYAK. Dia pandang je muka I, lepas pilih 2 jaket dan 3 dress. I open a resit and kat belakang resit tu I tulis ‘BAJU KENA AIR, CUCI DRY CLEAN, BAJU BERKEMUNGKINAN AKAN KOYAK’ minta dia tandatangan. So saya pun mula la buat semua proses. Pertama sekali keringkan baju tu dalam dryer (baju kena kering kalau nak buat dry clean). Lepas tu I start proses dry clean. Memang betul keluar dari mesin dry clean tu, lining jaket macam kena cakar harimau. Koyak habis hancur. Dress pun ada certain part yang koyak. Bila pelanggan datang nak ambil baju, terdiam dia tengok baju tu, dia tak boleh nak kata apa la kan sebab I dah bagitau apa akan terjadi kat baju tu masa dia hantar. NASIB BAIK MAK DAH INFORM AND TULIS BELAKANG RESIT KALAU TIDAK?!!!

Pastu lagi 1 kes. Pelanggan lelaki datang kat I mengadu, seluar dia ada bulu-bulu (hehehe..). Dia kata dia hantar kat sini (kedai dobi tempat I kerja la) untuk dry clean and seluar dia jadi rosak macam tu and as usual la minta ganti rugi. I told him bagi tempoh 2 hari I nak check what actually happen. So I check with my staff. Staff saya cakap memang rosak tu memang dah ada masa dia hantar. Saya cakap la kalau dah ada kenapa tak inform pelanggan dan tulis belakang resit yang seluar ni memang dah rosak. So saya check balik seluar tu, tetiba rasa macam ada yang tak kena. Tagging (proses tagging bagi dry cleaning atau handwash) seluar tu macam bercampur. Saya check rekod. Ghupanya!!!....3 kali hantar for cuci biasa 1 dry cleaning. Pastu pikir macam mana nak explain kat pelanggan. So I refer to my boss (En Zul) and he explain kat I what actually happen. I call that customer minta dia datang kedai. Bila dia datang i tanya sebelum ni hantar cuci biasakan, dia jawab yea. So I told him…’selalunya seluar kerja kita tak galakkan cuci biasa kerana secara amnya ianya boleh merosakkan fabrik. And tehcnicaly bila you dah basuh dengan air lepas tu nak buat dry clean, fabrik akan rosak sebab walaupun seluar yang uyou hantar tu kering tapi kuantiti air masih ada dalam fabrik dan ianya boleh mereputkan kain. Nasib baik tak koyak’ lebih kurang macam tu la I cakap kat customer. Sekarang you all boleh bayangkan macam mana muka customer tu??

Kebanyakkan peserta yang hadiri kursus saya berkata proses permeriksaan berperingkat dan rekod semua ni melambatkan kerja. Memang melambatkan tetapi bila ada masaalah ianya banyak membantu.

regards,