Laman blog ini dimiliki dan dikendalikan sepenuhnya oleh Laila Mukhtar Management. Untuk sebarang pertanyaan mengenai kursus dan pakej dobi yang ditawarkan sila email ke info@lailamukhtarmanagement.com

Tuesday, January 27, 2009

SEMBANG DOBI-FABRIK DAN KEKOTORAN/KEROSAKKAN

Enjoy your reading!!..

Kotoran khusus. Kotoran disebabkan oleh darah, dakwat, gincu bibir, pengilat kuku, dan ubat yang memerlukan perhatian khas dari pekerja bahagian kotoran. Harus diingat tidak semua kotoran boleh ditanggalkan: oleh itu jangan memberi sebarang jaminan kepada pelanggan.

Kotoran yang sukar dilihat. Kebanyakan kotoran jenis ini berpunca dari tumpahan makanan, minyak dan minuman. Biasanya kotoran akan menyerap dan tidak dapat dilihat. Kemudian, akan kelihatan tanda kekuningan atau perang disebabkan oleh kandungan gula atau proses oksidasi minuman, makanan atau minyak. Mengenalpasti kotoran ini semasa proses pencucian boleh meningkatkan peluang untuk ianya dihilangkan, oleh itu tanyalah pelanggan sekiranya dia mengetahui mengenai kotoran ini.

Luntur. Fabrik dan warnanya boleh luntur oleh alkohol yang terdapat di dalam minyak wangi, colognes, bahan pencuci rambut dan bahan kimia yang terdapat di deodoran dan bahan pengawal peluh. Sesetengah fabrik akan membentuk tompokan apabila terkena sebarang lembapan. Periksa pakaian disekitar tengkuk, bahu, di ketiak dan sepanjang garisan pinggang. Beritahu pelanggan mengenai pakaian yang luntur dan catatkan dalam invois.

Kerosakan disebabkan cuaca. Kombinasi kelembapan, cahaya, haba, asap dan kabus boleh menyebabkan pakaian bertukar warna menjadi kuning dan rosak. Pendedahan yang terlalu lama terhadap unsur-unsur lembapan apatah lagi kelembapan yang keterlaluan, boleh menyebabkan kulapuk. Pemeluwapan dan hujan boleh menyebabkan tompokan pada pakaian. Berhati-hatilah dengan tanda-tanda ini, khususnya apabila memeriksa kain kegunaan rumah.

Mengecut. Pengecutan fabrik selalunya berlaku pada pakaian yang pernah dibasuh sedangkan ia sepatutnya dicuci kering. Pelanggan selalunya memikirkan yang cucian kering akan dapat memulihkan semula kerosakan yang disebabkan oleh basuhan tadi tetapi selalunya ia tidak berkesan. Pastikan anda memeriksa lapisan jahitan yang tidak bersesuaian dengan pakaian dan fabrik yang keras atau

Kot. Kebanyakan kot mengandungi gentian getah yang terletak diantara bahagian luar dan dalaman fabrik. Semakin lama, gentian ini akan rosak & hancur. Kerana inilah kain gentian ini sukar untuk dicuci. Belajar untuk mengenali gentian ini & perkara yang menyebabkan kehancuran gentian ini & pemisahan lapisan-lapisan tersebut. Patuhi polisi syarikat berkenaan penerimaan pakaian jenis ini.

Velvet. Velvet merupakan fabrik yang sangat sensitif yang boleh renyuk sekiranya tekanan dikenakan di bahagian yang lembap. Air, pepeluhan dan sebarang tumpahan boleh menyebabkan kerosakan kepada fabric. Sekiranya tekanan dilakukan, pemulihan semula tidak akan berjaya. Acetat velvet cenderung untuk berubah bentuk. Sekiranya anda mejumpai keadaan ini beritahu pelanggan dan catatkan di dalam invois.

*Kajian adalah hasil usaha En Zulkiffli Mohd Radzi, pengasas rangkaian Dr Clean Concept Shop.
**Kami akan merangka 1 kursus khas yang akan dikendalikan oleh En Zulkiffli Mohd Radzi, yang akan memberi penerangan lebih mendalam mengenai dobi runcit dan dobi komersial.