Laman blog ini dimiliki dan dikendalikan sepenuhnya oleh Laila Mukhtar Management. Untuk sebarang pertanyaan mengenai kursus dan pakej dobi yang ditawarkan sila email ke info@lailamukhtarmanagement.com

Sunday, January 25, 2009

SEMBANG DOBI-DRY CLEANING vs AQUA WASH

Berikut adalah soalan yg sy terima dr Saudara Zian Zaidi frm Kuching (I think..) utk dikongsi bersama;

SOLVENT
1. Solvent jenis powder tidak baik utk kesihatan berbanding minyak.
J: 1st time saya tau ada solvent dalam bentuk powder. Walau apa pun, detergent yang berbentuk liquid lebih jimat berbanding serbuk. Memang terdapat pendapat yang mengatakan bahawa ‘dry cleaning’ boleh mendatangkan cancer. Akan tetapi chances untuk cancer adalah 0.001%.

2. Solvent adalah yg terbaik cucian kering kerana semua jenis kain dpt dicuci.
J: Bagi cucian kering chemical yang digunakan untuk basuhan adalah Solvent. Solvent adalah petroleum base chemical yang mana ianya boleh digunakan untuk semua jenis fabrik kecuali barangan kulit, fabrik yang mempunya campuran plastik (macam sticker pada pakaian). Selain itu juga cuba elakkan mengambil pakaian yang mempunyai lebih daripada 2 fabrik ataupun barangan tiruan.

3. Detergent utk cucian kering solvent dpt lasting for more than 1 year.
J: Betul. Solvent boleh bertahan selama 1 tahun sehingga 1 tahun 2 bulan (bergantung kepada jualan)

4. Maintenance utk cucian kering solvent yg murah & kurang berbanding dgn Aqua.
Betul. Ini kerana solvent yang digunakan boleh dikitar semula berbanding cucian aqua yang mana chemical dan air akan dibuang terus bagi setiap kali cucian.

5. Aqua bukan cucian kering kerana menggunakan air bercampur dgn chemical.
J: Betul. Aqua bukan lah cucian kering kerana ianya menggunakan campuran air dan chemical. Untuk pengetahuan saudari aqua juga dikenali sebagai wet cleaning, lagoon wash, ozon wash.

AQUA
1. Aqua ialah jenis cucian "islamic" yg mana kotorannya dibuang terus berbanding dg Solvent recycle.
J: Can I choose not to answer this….hahah. Ok bagi cucian aqua chemical dan air akan dibuang terus bagi setiap basuhan berbanding cucian kering yang mana minyak atau solvent akan dikitar semula. Akan tetapi minyak atau solvent yang digunakan akan di masak sebelum digunakan semula dimana ianya akan melalui beberapa proses. Andaikata selepas 1 basuhan minyak menjadi kotor, minyak akan dihantar kebelakang (this is technical kalau u attend my course I akan tunjukkan belakang mesin dry clean tu nanti) dimasak dalam beberapa peringkat dan selepas proses ini, minyak akan menjadi bersih seperti minyak yang baru. Tapi kalau masih lagi was-was, mungkin boleh offer aqua wash.

2. Aqua adalah yg terbaik kerana semua jenis cucian dpt dicuci.(2 in 1)
J: Tidak semua pakaian boleh dibuat cucian aqua. Secara teknikalnya mengapa pelanggan menghantar baju untuk cucian kering ialah untuk menjaga fabrik dan jangka hayat fabrik. Jika dilihat setiap baju yang dihantar bagi basuhan cucian kering akan mempunyai ‘shining’ dan jangka hayat fabrik tahan lebih lama. Bagi aqua basuhan masih menggunakan air dan tidak semua fabrik boleh dibasuh mengunakan air terutamanya designer brand, thai silk, jaket dan lain-lain. Dan apabila air digunakan ‘shining’ pada pakaian kurang.

*Si samping itu apabila membeli mesin cucian kering atau pun mesin aqua, 1 lagi mesin yangmesti ada adalah ‘spotting table’. Mesin ini digunakan sebagai pre-wash/treatment bagi kedua dua cucian. Selalunya apa yang berlaku apabila pelanggan menghantar pakaian untuk cucian kering kita akan membuat beberapa peringkat pemeriksaan. Yang itu kenal pasti kotoran dan untuk mengetahui sama ada fabrik luntur atau pun tidak. Jika pakaian mempunyai kotoran. ‘Spotting machine’ akan digunakan untuk membersihkan kekotoran tersebut sebelum membuat basuhan sepenuhnya. Jika terdapat lunturan warna pakaian akan di asingkan mengikut warna cerah dan gelap.

3. Detergent utk Aqua dpt bertahan tuk 3-6 bulan
J: Detergent bagi aqua mampu bertahan selama sebulan ke sebulan setengah (bergantung kepada jualan)

LANJUTAN DR SOALAN

1. Jika saya membeli mesin Aqua, perlukah saya memiliki mesin jenis Solvent?
J: Solvent adalah sejenis chemical yg digunakan bg proses dry cleaning. Dan solvent ni sebenarnya minyak (petroleum base chemical). Bg aqua dia ada chemical dia yg tersendiri. Kita tak guna solvent utk basuhan aqua.

2. Pandangan & pengalaman peribadi telus ikhlas, which machine do u prefer ? Why ?
J: Saya akan meletakkan diri saya sebagai seorang pengusaha. Bagi saya terdapat kebaikkan dan keburukkan bg kedua-dua jenis mesin. Jika dilihat dr segi harga, mesin aqua jauh lebih murah berbanding mesin dry clean. Tapi selalu saya tekankan kepada bakal usahawaan bahawa kita berniaga bukan untuk 2 3 tahun, kalau boleh utk selamanya.

Jadi jika dilihat dari segi kos operasi, cuaian aqua adalah jauh lebih tinggi berbanding cucian kering. Sebagai contoh kos bagi meyiapkan sepasang baju kurung yg dihantar utk dry cleaning adalah RM3.60 (kos termasuk solvent, api, tenaga kerja, hanger dan plastic membungkus) sementara bg cucian aqua kos boleh mencapai 3 kali ganda.